Schizofreni och hallucinationer

Pratat med Gurra, Kristian och en full Stefan. Lagom skoj.
Hade varit roligare att prata med en nykter Stefan. Så nu har jag suttit
och gråtit, då han liknat en person i sättet en hel del - något som jag
verkligen inte klarar av.

Klart man lätt tappar känslor om man inte lyssnar. Men jag vet inte alls
hur eller vad jag känner just nu. Lägga mig ner och försvinna vore den
bästa idén. Hur fan ska jag lyckas klara det här?



Till D.
Fattar du vad du ställt till i mitt så kallade liv?! Du förstörde mig från
grund och botten, och nu är min uppgift att börja på att bygga från grunden
igen. Det funkar inte. Det bara rivs ner hela tiden. Det går bara inte.
Du är den första och enda personen jag riktigt hata. Vill inte sjunka ner till
din nivå, men det finns nästan inget annat sätt längre. Jag önskar att du aldrig
funnits.


Tydligen så har jag Schizofreni/hallucinationer?!
Men jag vet mycket väl själv att det inte är de. Det är äkta.
Dem finns på riktigt. Men tydligen stämmer det här in på mig ändå:


Hallucinationer är upplevelser av någonting som egentligen inte finns i sinnevärlden.

Alla fem sinnena
Hallucinationer kan sägas vara starka inre upplevelser som uppfattas som om de var verkliga. Hallucinationer kan upplevas med alla de fem sinnena. Patienten kan uppleva en hörselhallucination (t ex höra röster), en visuell hallucination (se föremål, djur eller människor), en taktil hallucination (känna något som rör vid huden) eller uppleva hallucinationer av smak eller lukt.

Höra röster
Hörselhallucinationer, dvs att höra röster, är den vanligaste formen vid schizofreni. Patienterna kan uppleva att rösterna talar till dem, kommenterar deras uppträdande eller säger åt dem vad och hur de ska göra. Ofta svarar patienterna rösterna genom att tala till dem.

I rutan nedtill är ett exempel på en hörselhallucination som en patient med vanföreställningar om död och
förstörelse upplevde.

Stefan kom med något förslag om att jag kanske skulle
kunna ha damp/adhd, men det är jag bombsäker på att
jag verkligen inte har. Faktiskt.



Nej, sovdags nu. Ögonlocken känns som bly, och det är en dag framför
mig imorgon också, men dock vet jag inte hur den ska se ut. Hade velat
åka bil till Björnön med Stefan, men kom på att hans nya bil inte är besiktad
förrän på måndag, så finns inget att göra åt den saken. Är sjukt nervös inför
att åka motorcykel, men det lär väl gå bra.

God natt, allesammans.
Todeloo.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0